Düz anlatım yöntemi: Öğretmenin bir konuyu, bir düzen içinde öğretme amacı ile karşısındakilere anlatmasıdır. Anlatma yönteminde öğretmen anlatır, öğrenciler dinler, öğretmen aktif öğrenciler ise pasiftir. Bu metodu öğretmenler mümkün olduğu kadar az kullanmalı, kullandığı zamanlarda ise konuşmasına çok dikkatli ve ayrıntılı olarak hazırlamalı, anlatacaklarını iyi bir şekilde planlamalıdır. Anlatım, öğretmenden öğrencilere doğru bilgi akışını sağlayan bir öğretim yöntemidir. Öğretmen merkezlidir ve genelde öğrenenle sık etkileşime girilmeyen tek yönlü bir iletişim yöntemidir. Kısa sürede çok bilgi verilir. Ancak öğrenci için ideal bir yöntem değildir; Çünkü öğrenci bu yöntemde çabuk sıkılır. Yapılan araştırmaların sonucunda, okullarda kullanılan temel öğretim yönteminin düz anlatım yöntemi olduğu ve ezbere dayalı eğitim yapıldığı, grup çalışmalarına veya alternatif çalışmalara yer verilmediği tespit etmiştir
Soru-cevap yöntemi : Öğretmenin formüle ettiği soruları öğrencilerin sözel olarak cevaplamalarına dayanan bir öğretim yöntemidir. Ustaca düzenlenen sorularla, fikirleri meydana çıkarmak, öğretilmek istenen bilgileri bulundurmak ve gerçekleri öğrencinin kendisine öğretme yöntemidir. Soru-cevap yöntemi, ustaca düzenlenen sorularla, fikirleri meydana çıkarma, öğretilmek istenen bilgileri ve gerçekleri öğrencinin kendisine buldurma yöntemidir.
Problem çözme yöntemi: Bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Problemi tanıma, geçici hipotezleri formüle etme, veri toplama, organize etme, değerlendirme ve açıklama, sonuca ulaşma, sonuçları test etme gibi basamaklar kullanılır. Problem çözme yönteminde zihnin analiz etme, genelleme ve sentez etme gibi en yüksek bilişsel fonksiyonları kullanılmaktadır. Problem, düşüncenin varacağı hedefi ifade eder. Bu hedefte düşünmenin yönünü tayin eder. Problem çözme matematiğin odak noktasıdır . Bu bağlamda, Öğretmenlerin çoğunun kullandıkları yöntemlerde problem çözme aşamalarının büyük bir oranda gözlemleyebildikleri görülmüş, matematiksel düşünme etkinliklerini içeren yapılandırmacı temelli öğretim etkinlikleri öğrencilerin problem çözümlerinde yüksek düzeyde matematiksel becerileri kullanmalarını sağlamıştır.).
Grupla çalışma yöntemi: Matematiği hem kendi içinde hem de başka alanlarla ilişkilendirme, grup çalışmaları gibi zengin etkinlikler içermelidir. Öğrencilerin sınıf ortamında küçük karma gruplar oluşturarak, ortak bir amaç doğrultusunda, birbirlerinin öğrenmelerine yardımcı oldukları ve grup başarısının ödüllendirildiği bir öğrenme yaklaşımıdır . Grupla çalışma yönteminde, sınıfta yeterli sayıda öğrencinin ortak amaç için bir araya gelmesi, aynı konu üzerinde çalışmanın yapılması, öğrencilerin yaşları, seviyeleri ve ilgilerinin dikkate alınması gibi konulara önem verilmelidir. Çünkü grupla çalışmanın başarılı olmasını bu gibi durumlar belirlemektedir. Grupla çalışma sürecinde öğretmen rehber-kılavuz konumundadır, öğrencilere müdahaleden çok yönlendirme yapmalıdır.
Drama (Rol yapma) yöntemi:Canlandırma yönteminde bir fikir, durum, sorun ya da olay bir grup önünde dramatize edilir. Grubun üyeleri yalnızca dinlemek ya da tartışmak yerine olayın nasıl oluştuğunu izlerler ve konunun ayrıntısına inerler. Bilindiği gibi eğitim ve öğretimde esas olan, duygu organlarını harekete geçirmek, elden geldiğince fazla duyu organını aktif hale getirmektir. Bu gerçekleşirse, yapılacak eğitim ve öğretim etkili, verimli, başarılı ve kalıcı olur. Buna birde beynin el-kol-yüz gibi beden organlarının çalışması da eklenirse yukarıdaki sözün anlamı ve önemi daha iyi anlaşılır. Burada canlandırma söz konusu olur.Eğitimde canlandırma, oyun biçiminde eğitim anlamına gelir. Bu yolla kavram, beceri ve tutum oluştururlar. Drama yönteminde öğrenciler birlikte çalışma alışkanlığı kazanır, içe dönük öğrencilerin açılmasına katkı sağlar ve öğrencilerin yaratıcılıklarını ve iletişim yeteneklerini geliştirir .
Tartışma yöntemi: Aktif öğrenmeyi gerektirir. Bütün öğrencilerin dersin hedefleri doğrultusunda bilgi, fikir ve tutum alışverişinde bulunması anlamına gelir. Sınıfta öğretmen-öğrenci; öğrenci-öğrenci etkileşimi açısından oldukça etkili bir yöntemdir . Tartışma yönteminde zaman yitirme tehlikesi daima göz önünde bulundurulmalıdır. Ulaşılması gereken amaçlar iyi kontrol edilmeli ve gerekli yönlendirmeler öğretmen tarafından yapılmalıdır. Aksi takdirde dersin amacına ulaşması güçleşir . Tartışma Yöntemi; öğrencilerin bir sorun üzerinde birlikte konuşarak mümkün olan çözüm yollarını aramaları esasına dayanır. Yöntemin esası tüm grubun etkinliğe katılmasıdır. Sorunun gerektiği gibi tartışılabilmesi için, sorun hakkında bilgi sahibi olmak gerekir. Özellikle öğrenci sayısı az sınıflar için uygun bir tekniktir. Öğretmen gözlem yapar. Tartışmanın belli bir seviyede olmasına dikkat eder, dersin amacına ulaşmasını sağlar. Uygun zamanda tartışmaya katılır ve tartışmayı yönetir. Tartışma dersinde öğrenciler birbirinin yüzünü görecek şekilde oturmalı, tartışılacak konuyu öğretmen-öğrenci birlikte belirlemeli, etkinlik öncesi konuya hazırlanmalı ve bir tartışma planı hazırlanmalıdır. Bu plana göre, grup tartışması, münazara, panel, forum veya seminer tartışma tekniklerinden uygun olanı belirlenmelidir.
Bilgisayar destekli eğitim yöntemi: Öğrencilerin derslerde faydalanabileceği önemli teknolojilerin başında bilgisayar gelmektedir. Bilgisayar teknolojinin sürekli gelişmesi sonucunda günlük hayatımızın içerisine girmiş, matematik dersinde teknolojinin kullanımını da zorunlu kılmıştır. Bilgisayar destekli eğitim ile ilgili yaptığı tanımda, öğrencinin karşılıklı etkileşim yoluyla eksiklerini ve performansını tanımasını, dönütler alarak kendi öğrenmesini kontrol altına almasını; grafik, ses, animasyon ve şekiller yardımıyla derse karşı daha ilgili olmasını sağlamak amacıyla eğitim ve öğretim sürecinde, bilgisayardan yararlanma yöntemi olarak tanımlamıştır. Öğretilecek ünite öğrenciye bilgisayar yoluyla sunulur ve öğrenci öğretim sunusu ile uğraştıkça öğrenme meydana gelir. Yapılan araştırmalarda öğretmenlerin çoğunluğunun bilgisayar teknolojisinin eğitime sağladığı katkıyı kabul etmekle birlikte sınıf içinde uygulamada isteksizlik gösterdiklerini ve eski alıştıkları öğretim yöntemlerini kullanmayı tercih ettiklerini göstermiştir. Ancak tam tersi olarak öğretmen adaylarının veya öğretmenlerin görüşlerine göre bilgisayarın matematik öğretiminde kullanılması gerektiğine yönelik araştırmalar bulunmaktadır. Bu durum öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin bilgisayar destekli eğitime olumlu yaklaştıklarını göstermekle birlikte matematik öğretiminin geleceği açısından da sevindiricidir.
Benzetim tekniği: Sınıf içinde öğrencilerin bir olayı gerçekmiş gibi ele alıp üzerinde eğitici çalışma yapmaları esastır. Gerçek durumların önemli boyutları ya bir model üzerinde gösterilir ya da resimler ve sembolik yollarla anlatılır. Benzetim tekniğini uygularken öğretmenlerin dikkat etmesi gereken; öğrencilerin ön bilgilerini kontrol etmek, uygulama öncesi bütün dokümanları hazır etmek ve benzeyen konunun benzetilenden kolay olmasına dikkat ederek, konunun tarafsız olarak verilmesini sağlamaktır. Yapılan bir araştırmada matematik öğretiminde oyun ve simülasyon (benzetim) kullanımının başarıyı arttırdığı ve olumlu tutum geliştirdiği, oyun ve simülasyonların (benzetim) eğitimde motivasyonu arttırdığı belirlenmiştir.
Proje yöntemi: Proje tabanlı öğrenme, öğrencinin, öğrenme-öğretme sürecinde pasif bir alıcı konumundan, araştıran, inceleyen, bilgiye ulaşan ve elde ettiği bilgileri kullanarak anlamlı bütünler haline getirip bu bilgilerle problem çözmesini amaçlayan bir öğrenme yöntemidir.Proje yöntemiyle öğretim, farklı disiplinlerdeki problemlerin çözümünde başvurulan etkili bir yöntemdir. Proje yönteminde, öğrencilerin konuları bir bütün olarak öğrenmeleri hedeflenmektedir. Öğrenen merkezlidir ve öğrenenler aktif olarak etkinliklere katılır. Öğrencilerin yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerinin gelişmesini sağlar.
Buluş yoluyla öğrenme: Bilmek bir ürün değil bir süreçtir” diyen Bruner, öğretmenin rolünün, hazır bilgiyi öğrenene sunmak yerine; bunu kendi kendine öğrenebileceği ortamı oluşturarak, bilgiyi keşfetmesine rehberlik etmek olduğunu görüşündedir. Böyle bir ortam sağlandığında öğrencinin öğrenme sürecine katılacağı ve kalıcı öğrenmenin gerçekleşeceği beklenmektedir . “Bruner; buluş yolunun matematik, fizik, yabancı dil gibi alanlara çok uygun olduğunu ve zihinde tutmayı ve transferi kolaylaştırdığını, öğrenmeyi daha fazla güdülediğini belirtmiştir . Bruner’in temel amacı, öğrencilerin öz yeterliliğe sahip, bağımsız olarak öğrenebilen bireyler olmasını sağlamaktır.
Kaynak : http://oaji.net/articles/2016/2811-1452686829.pdf
0Yorumlar